แผนการจัดการเรียนรู้ที่ 1
เรื่อง Down and Up หน่วยที่ 1 เรื่อง Interpretation and Giving Opinions
วิชา ภาษาอังกฤษพื้นฐาน 1 (อ 21101) ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 เวลา 3 ชั่วโมง
_____________________________________________________
มาตรฐาน ต 1.1 เข้าใจและตีความเรื่องที่ฟังและอ่านจากสื่อประเภทต่าง ๆ และแสดงความคิดเห็นอย่างมีเหตุผลตัวชี้วัด ม.1/1 ปฏิบัติตามคำสั่ง คำขอร้อง คำแนะนำ และคำชี้แจงง่าย ๆ ที่ฟังและอ่าน
สาระสำคัญ
ความสามารถในการใช้คำสั่ง คำขอร้องทั้งบอกเล่า และปฏิเสธ ที่มีความหมายหมายต่อตนเองเพื่อนร่วมชั้นเรียน โรงเรียนและบุคคลใกล้ชิด ได้อย่างถูกต้อง โดยผ่านกระบวนการการฝึกทักษะทางภาษาเพื่อการสื่อสาร ที่เน้นการปฏิบัติซึ่งบุราณาการทักษะฟัง พูด อ่าน เขียนเข้าด้วยกัน ทำให้ผู้เรียนนำไปประยุกต์ใช้ในชีวิตจริงด้วยความมั่นใจ อย่างมีมารยาท ถูกต้องตามกาลเทศะและบุคคล
สาระการเรียนรู้
ความรู้
1. คำสั่ง คำขอร้อง คำแนะนำทั้งบอกเล่า และปฏิเสธ ที่มีความหมายต่อตนเอง เพื่อนร่วมชั้นเรียนโรงเรียนและบุคคลใกล้ชิด ได้แก่ Look at the……/here./Say it again/Read and draw./Put a/an….in/on/under…./Go to the window and open it./ Take out the book, open on page 17 and read it. Etc.
2. การใช้ Can/Could/Please ในประโยคขอร้อง เช่น Please look up the meaning in a dictionary./Look up the meaning an a dictionary, please./Can/Could you help me, please?/ Excuse me, could you….? etc.
คำศัพท์ : clap hop shake turn borrow
รูปประโยคคำสั่งบอกเล่า/ปฏิเสธ : v1 หรือ v1+Obj./Don’t+v1 หรือ Don’t +V1+Obj.
รูปประโยคขอร้อง (บอกเล่า) : Please+V1+Obj. หรือ V1+Obj.+please.
(คำถาม) : Can/Could+you+V1+Obj.+plese?
ทักษะ/กระบวนการ
กระบวนฝึกทักษะทางภาษาเพื่อการสื่อสารที่เน้นงานปฏิบัติ ซึ่งบูรณาการทักษะฟัง พูด อ่าน และเขียนเข้าด้วยกัน
คุณลักษณะ
1. มีความมั่นใจในการใช้ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร
2. ใช้ภาษาอังกฤษได้อย่างมีมารยาท ถูกต้องตามกาลเทศะและบุคคล
การบูรณาการ
กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทยการใช้ประโยคคำสั่งและประโยคขอร้อง กลุ่มสาระการเรียนรู้สุขศึกษาและพลศึกษาการออกแบบท่าทาง กลุ่มสาระการเรียนรู้ศิลปศึกษาการวาดภาพประกอบคำสั่ง
สมรรถนะ
1. ความสามารถในการสื่อสาร ร้องเพลงแล้วสื่อสารออกมาเป็นท่าทางและภาพวาดได้
2. ความสามารถในการคิด
2.1 คิดวิเคราะห์จำแนกประเภทของคำได้
2.2 คิดวิพากษ์ตัดสินโดยให้เหตุผลได้
2.3 คิดประยุกต์แทนที่คำกริยาที่มีพยางค์เดียว คิด/ทำท่าทางประกอบ
2.4 คิดเชิงมโนทัศน์วาดภาพตามประโยคที่ได้ยิน และสรุปการเรียนรู้
หลักฐานผลการเรียนรู้
ชิ้นงาน/ภาระงาน
2. งานกลุ่ม เขียน/ร้องเพลงประกอบท่าทาง
3. งานเดี่ยว พูด/เขียน/ภาพวาด/ทำท่าประกอบประโยคคำสั่ง คำขอร้อง คำแนะนำ คำชี้แจง
4. งานเดี่ยวเขียนประโยคคำสั่ง คำขอร้อง ทั้งบอกเล่าและปฏิเสธ รวมทั้งโครงสร้างประโยคลงในสมุด
การประเมินผล
ตัวชี้วัด | วิธีการ | เครื่องมือ | เกณฑ์การผ่าน |
ตัวชี้วัด ต.1.1 ม.1/1 ปฏิบัติตามคำสั่ง คำขอร้อง คำแนะนำ และคำชี้แจงง่าย ๆ ที่ฟังและอ่าน | 1. สังเกตการปฏิบัติ 2. ตรวจผลงานการวาดภาพประกอบคำสั่ง/คำขอร้อง | 1. แบบตรวจสอบรายการ 2. แบบตรวจผลงาน | 70% 70% |
กระบวนการจัดการเรียนรู้
1. ขั้นนำเข้าสู่บทเรียน (Warm up)
1.1 นักเรียนฟังเพลง Down and Up ซ้ำ ๆ และร้องคลอ ในขณะที่นักเรียนฟังเพลงครูทำท่าประกอบ
เพลง Down and Up song
Down and up and clap, clap, clap,
Down and up and clap, clap, clap,
We clap to the left and we clap to the right
Turn around and clap, clap, clap, (walk, nod, hop, shake…..etc.)
1.2 ครูชี้คำศัพท์สำคัญในเพลง นักเรียนอ่านออกเสียง และทำท่าทางหรือบอกความหมายของคำศัพท์
1.3 นักเรียนร้องเพลงแล้วทำท่าทางประกอบตามครู
1.4 นักเรียนแต่ละกลุ่มระดมความคิดหาคำศัพท์อื่น ๆ มาใส่แทนคำศัพท์ในเพลง และคิดท่าทางหรือวาดภาพประกอบ
2. ขั้นนำเสนอ (Presentation)
2.1 คำพูดประโยคคำสั่งต่าง ๆ ทั้งประโยคบอกเล่าและปฏิเสธ ให้นักเรียนพูดตามและทำท่าประกอบ เช่น Stand up. Turn left. Turn back. Turn around. Point to the window. Sit down.
Don’t sleep in the classroom. Don’t eat food in the classroom. Don’t draw cartoons in the book.
2.2 ครูชูบัตรประโยคคำสั่งต่าง ๆ ให้นักเรียนอ่าน สรุปความหมาย และจดบันทึกลงสมุด
2.3 ครูพูดประโยคขอร้องต่าง ๆ แล้วชูบัตรประโยค ให้นักเรียนพูดตามและทำท่าประกอบ เช่น
T: Can/Could you tell me your nickname, please?
S: My nickname is “Tee”.
T: Can/Could you close the window, please?
S: Yes, I’ll do now.
T: Can/Could you I borrow your pen, please?
S: Yes, here you are.
2.4 ครูสรุปการใช้ can/could และ please เพื่อแสดงการขอร้องอย่างสุภาพ นักเรียนจดบันทึกลงสมุด
3. ขั้นฝึกหัด (Practice)
3.1 ให้นักเรียนจับคู่กันแล้วผลัดกันพูดคำสั่งและคำขอร้อง พร้อมทำท่าทางประกอบตามเนื้อความ
3.2 ขออาสาสมัครหรือสุ่มนักเรียนออกมาพูดคำสั่งและคำขอร้องต่าง ๆ ให้เพื่อนปฏิบัติตาม
3.3 ให้นักเรียนวาดภาพประกอบคำสั่งและคำขอร้อง
4. ขั้นนำไปใช้ (Production)
4.1 นักเรียนนำเสนอผลงานเพลงและท่าทางประกอบเพลงที่แต่ละกลุ่มได้ช่วยกันคิดขึ้นใหม่
4.2 นักเรียนนำคำศัพท์อื่น ๆ ในเพลง หรือภาพอื่น ๆ มานำเสนอเป็นชาร์ท
4.3 นักเรียนจับคู่ภาพกับประโยคคำสั่งที่ครูวางไว้บนโต๊ะ แล้วนำไปติดไว้บนกระดานตรวจสอบความถูกต้อง แล้วอ่าน
5. ขั้นสรุปและเสริม (Wrap up)
5.1 เล่นเกม “Simon Says”
5.2 ให้นักเรียนทำแบบฝึกหัดเขียนประโยคตามรูปภาพที่กำหนดให้
สื่อการเรียนรู้
1. บทเพลง
2. แถบประโยคคำสั่ง ประโยคขอร้อง ทั้งบอกเล่าและปฏิเสธ
3. บัตรภาพ และแถบประโยคสำหรับจับคู่
4. ใบงาน
5. เครื่องเล่นวีซีดีหรือดีวีดี
6. ป้ายข้อความตามสถานที่ต่าง ๆ เช่น สถานีรถไฟฟ้า สถานีรถใต้ดิน โรงภาพยนตร์ ฉลากยา ฯลฯ
บันทึกผลหลังการเรียนรู้
1.ผลการเรียนรู้
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2. ปัญหา/อุปสรรค
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3. ข้อเสนอแนะ
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
แบบตรวจสอบรายการ
ชื่อ………………………………………………………………………..เลขที่………………………….......
ผลการตรวจสอบ รายการตรวจสอบ | ปฏิบัติได้ถูกต้องทันที | ลังเลปฏิบัติได้ถูกต้อง | ปฏิบัติไม่ได้ | รวม | สรุป | |
2 | 1 | 0 | 16 | ผ่าน | ไม่ผ่าน | |
1. คำสั่ง Open the book to page 15. (order) 2. คำสั่ง Stand up. (order) 3. คำสั่ง Sit down. (order) 4. คำสั่ง Point to the door. (order) 5. คำขอร้อง Could I borrow your pen, please? (request) 6. คำขอร้อง Could you tell me your nickname, please? (request) 7. คำขอร้อง Close the windows, please? (request) 8. คำขอร้อง Spell the word “clap”, please. (request) |
หมายเหตุ เกณฑ์ตัดสินคือ นักเรียนต้องได้คะแนนรวม 70% หรือ 11 คะแนน ขึ้นไป จึงจะผ่าน
เกณฑ์การให้คะแนนคุณภาพผลงาน
ระดับ คะแนน ประเด็น การประเมิน | 4 | 3 | 2 | 1 | น้ำหนักความสำคัญ | คะแนนรวม |
ความถูกต้องสมบูรณ์ของชิ้นงาน | ชิ้นงานมีความถูกต้องสมบูรณ์ดีมาก | ชิ้นงานมีความความถูกต้อง | ชิ้นงานมีความถูกต้องสมบูรณ์ พอใช้ | ชิ้นงานมีความถูกต้องสมบูรณ์น้อย | 3 | 12 |
ความคิดสร้างสรรค์ | ชิ้นงานมีความแปลกใหม่มาก | ชิ้นงานมีความแปลกใหม่ปานกลาง | ชิ้นงานมีความแปลกใหม่น้อย | ชิ้นงานมีความใหม่น้อยที่สุด | 2 | 8 |
รวม | 5 | 20 |
แบบบันทึกการประเมินคุณภาพชิ้นงาน
ชื่อ-สกุล | ความถูกต้องสมบูรณ์ | ความคิดสร้างสรรค์ | รวม | สรุป | |
12 | 8 | 20 | Pass | Fail | |
หมายเหตุ เกณฑ์ตัดสินคือ นักเรียนต้องได้คะแนนรวม 70% หรือ 14 คะแนน ขึ้นไป จึ
Lesson plan 1
Topic Down and Up Unit 1 Interpretation and Giving Opinions
Subject Basic English 1 (E 21101) Level Mattayomsuksa 1 Time 3 hours
Standard F1.1: Understanding of and capacity to interpret what has been heard and read from various types of media, and ability to express opinions with proper reasoning.
Grade 7/1: Act in compliance with orders, requests and simple instructions heard and read.
Content
The abilities of using order and request sentences both positive and of negative with meaning for themselves, classmates, school and closed people correctly by through the process for practicing language skills for communication. It emphasizes performances which integrate of listening, speaking, reading, and writing skills. Students can apply them in real situations confidently politely, properly in situations and people.
Content
Knowledge
1. Order, request and suggestion both positive and negative which give meaning for themselves, classmates, school and closed people such as Look at the…../here/over there./ Say it again./ Read and draw./ Put a/ an…..a/ on/ under…../ Go to the window and open it./ Take out the book, open on page 17 and read it, etc.
2. Using Can/Could/Please in request sentence such as Please look up the meaning in the dictionary./ Look up the meaning in the dictionary, please./ Can/Could you help me, please?/ Excuse me, could you…..? Etc.
Vocabulary: clap hop shake turn borrow
Pattern of order sentence positive/negative
V.1 or V.1 + obj./ Don’t + V.1 or Don’t + V.1 + Obj.
Pattern of request sentence (positive): Please + V.1 or V.1 + obj. + please.
Pattern of request sentence (Question): Can/Could + you + V.1 + Obj. + please?
Skill/Process
Procedures for practicing language skills for communication which focused on performing that integrated with listening, speaking, reading and writing skills.
Characteristics:
1. Students are confident when using English language for communication.
2. Students use English language politely, properly in situations and people.
Integration
Learning Area of Thai language by using orders and requests sentences, Learning Area of Health and Physical Education by designing body language, and Learning Area of Arts by drawing pictures follow the instructions.
Abilities
1. The ability of communication: sing songs and communicate through acting out and drawing pictures.
2. The ability of thinking.
2.1 Thinking to analyze and classify the kinds of vocabulary
2.2 Thinking to criticize and judge reasonably
2.3 Thinking to apply a syllable verb and act out
2.4 Thinking on concept, draw a picture after listening and summarize their learning.
Evidence of Learning
Products/Tasks
1. Group work: write and sing with gesture
1. Group work: write and sing with gesture
2. Individual work: speak/ write/ draw/ act out order, request, suggestion and direction 3. Individual works: write order and request sentences both positive and negative and the structures into the notebook
Evaluation
Indicator | Methods | Instrument | Criterion through |
Grade 7/1: Act in compliance With orders, requests and simple instructions heard and read. | 1. Observational performance 2. Check drawing picture with order/ request | 1. Checklist 2. Product’s checking form | 70 % 70 % |
Procedure
1. Warm up
1.1 Students listen to Down and Up song repeatedly while students listen to music, teacher acts
Down and Up song
Down and up and clap, clap, clap,
Down and up and clap, clap, clap,
We clap to the left and we clap to the right
Turn around and clap, clap, clap, (walk, nod, hop, shake…..etc.)
1.2 Teacher explains important vocabulary in song. Students read aloud and act out or tell meaning of the vocabulary.
1.3 Students sing and act out follow teacher.
1.4 Each group of students brainstorm to find new vocabulary instead the of old words in song and think about acts or for putting or drawing picture.
2. Presentation
2.1 Teacher speaks order sentences both positive and negative give Students repeat after the teacher and act out such as Stand up. Turn right. Turn left. Turn back. Turn around. Point to the window. Sit down.
Don’t sleep in the classroom. Don’t eat food in the classroom. Don’t draw cartoons in the book.
2.2 Teacher shows word cards of order sentences Students read, summarize and take note.
2.3 Teacher speaks request sentences and show cards. Students repeat after the teacher act out such as
T: Can/Could you tell me your nickname, please?
S: My nickname is “Tee”.
T: Can/Could you close the window, please?
S: Yes, I’ll do now.
T: Can/Could you I borrow your pen, please?
S: Yes, here you are.
2.4 Teacher summarizes the use of can / could and please for request politely students take note.
3. Practice
3.1 The students work in pairs and take turns to speak order and request sentences and act out stance of information.
3.2 Teacher calls some volunteers to speak order and request sentences in front of classroom. The other students do it follow the volunteers.
3.2 Teacher calls some volunteers to speak order and request sentences in front of classroom. The other students do it follow the volunteers.
3.3 Students draw the picture of order and request sentences.
4. Production
4.1 Students present music and acting stance by using new thinking.
4.2 Students present other vocabulary in the song or other pictures on chart.
4.3 Students match the pictures with order sentences which teacher gave on the table and put them on the board, check the correct and read.
4.3 Students match the pictures with order sentences which teacher gave on the table and put them on the board, check the correct and read.
5. Wrap up
5.1 Play “Simon says” game
5.2 Students do exercise and write sentences with the given pictures
Materials:
1. Songs
2. Taps of order and request sentences both positive and negative
3. Picture cards and sentences taps for matching
4. Work sheet
5. VCD or DVD player
6. Sign of places, such as electric train station, subway station, theater, medicine label. Etc.
Note after learning management
1. The results of learning management
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
2. Problems/ Obstacles
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Suggestions
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………………
Checklist
Name……………………………………………………...........Number………
Results Checklist | Practice correctly and immediately | Hesitate before/ Perform correctly | Unworkable | total | Summary | |
2 | 1 | 0 | 16 | Pass | Fail | |
1. Open the book to page 15. (order) 2. Stand up. (order) 3. Sit down. (order) 4. Point to the door. (order) 5. Could I borrow your pen, please? (request) 6. Could you tell me your nickname, please? (request) 7. Close the windows, please? (request) 8. Spell the word “clap”, please. (request) |
*annotation: The criterion is students’ total score must be 70% or more than 11 marks, they will
pass
The criterions of product scoring
Score level Issues | 4 | 3 | 2 | 1 | Weight of Importance | Total score |
The correctness and complete of the product | Work accuracy very complete | Work accuracy complete perfect good | Work accuracy complete so-so | Work accuracy less complete | 3 | 12 |
Creativity | Product is very innovative | Product is middle exotic | Product is little exotic | Product is very little exotic | 2 | 8 |
Total | 5 | 20 |
Evaluation tasks form
Point/Score Name- Last name | The complete accuracy | Creativity | Total | Summarize | |
12 | 8 | 20 | Pass | Fail | |
*annotation: The criterion is students’ total score must be 70% or more than 14 marks, they will
pass
Well done! You can write it well. However, "Skill/Process", there are more than one skills. It should be "Skills/Processes". ^_^
ตอบลบ